طبق
طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد. طبق های در برخی موارد از نظر ظاهری شبیه به حرف A هستند چرا که از سمتی که به شاسی خودرو متصل می شوند دارای دو محور هتسند که در این حالت به آنها جناغی نیز گفته می شود.
در واقع یکی از مهمترین قسمت های هر خودرویی سیستم تعلیق (Suspension) آن است. این سیستم از اجزایی همانند سیبک، فنرها، کمک فنر ها و…تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن اتصال بدنه و چرخ ها به یکدیگر و مدیریت ارتباط بین جاده و خودرو است. سیستم تعلیق خودرو در وظایف دیگری مانند هدایت خودرو، شتاب گرفتن آن و همچنین ترمز و توقف خودرو نقش مهمی را ایفا می کند.
طراحی سیستم تعلیق
سازندگان خودرو با توجه به نوع سیستم تعلیق هر خودرو از طبقهای مختلفی استفاده می کنند و بنابراین ممکن است در هر دو محور خودرو و یا تنها در یکی از محورهای خودرو از این قطعه استفاده شود. البته ممکن است بر حسب سیستم تعلیق مورد استفاده در خودرو آن وسیله نقلیه فاقد چنین قطعه ای باشد. محل قرارگیری نیز ممکن است در نیمه بالا و یا نیمه پایین چرخ وسیله نقلیه باشد که بنا بر محل قرارگیری به آن طبق بالا یا طبق پایین گفته می شود. امروز با گسترش استفاده از سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه استفاده از طبقهای بالا کاهش پیدا کرده و اکثر خودروهای امروزی طبقهای پایین هستند. همچنین محل اتصالات دارای بوش هایی است که وظیفه اتصال به شاسی بر عهده آنهاست.
طبق به عنوان عضوی از سیستم تعلیق خودرو، حرکت آن را مهیا می کند و به همراه دیگر اعضای این سیستم، زوایای کمبر و کستر را می سازند. به علاوه وظیفه دارند که نیروهای عرضی وارده از جاده را به شاسی خودرو منتقل و خنثی کنند. همچنین نیروهای طولی وارده از جاده را که از طریق سگ دست منتقل شده به میل موجگیر و در نهایت به شاسی انتقال می دهد.
بخش های طبق
طبق در سه بخش اصلی به قطعات دیگر متصل می شود؛ در قسمت داخلی توسط یک بوش لاستیکی که روی بوش فلزی سوار شده به شاسی خودرو متصل می شود. انتهای بیرونی طبق نیز توسط یک مفصل به نام سیبک به سگدست وصل می شود. همچنین طیق در قسمت وسط به میل موجگیر متصل است.
نشانه های خرابی طبق چیست؟
معمولاً رانندگان از آنجایی که عملکرد طبق به صورت مستقیم رابطه با آنها ندارد به صورت از خرابی آن آگاه نمی شوند. اما بعضاً طرح مواردی همچون بروز صدای تق تق در دست اندازها و یا صدای جیر جیر که ممکن است بر اثر حرکت طبق و تماس سایشی آن با شاسی باشد می تواند نشانه از خرابی طبق باشد.
یکی از دیگر از نشانه های خرابی طیق را باید در انحراف شدید زوایای کمبر و کستر چرخ ها و کج شدن طبق جستجو کرد. این مورد با مشاهده چرخ ها و عدم همراستای آنها قابل تشخیص است.
طبق ها معمولاً از دو ناحیه بوش و سیبک خرابی بیشتر دارند چرا که این دو قسمت فشارهای وارد از جاده را کنترل می کند و بنابراین بنابر شرایط جاده و نحوه رانندگی در معرض آسیب بیشتری هستند. همچنین برخورد چرخ ها با پستی و بلندی های جاده می تواند باعث کج شدن طبق خودرو شود.
بررسی وضعیت
بررسی وضعیت بوش ها از لحاظ لهیدگی یا پارگی بوش پلاستیکی آنها نیز برای اطمینان از صحت عملکرد طبق توصیه می شود. همچنین در بعضی موارد پارگی گردگیر سیبک یا اشکال در ساختار خود آن موجب ایراد در عملکرد طبق خواهد شد. بیرون زدگی بوش ها نیز یکی دیگر از اشکالاتی است که ممکن است در این قطعه مهم سیستم تعلیق خودرو به آن برخورد داشته باشید.
خرید لوازم یدکی
هنگام خرید لوازم یدکی خود، حتما مدل سال خودرو را بدانید و یا در صورت لزوم شماره شاسی خودرو را به همراه داشته باشید تا در هنگام خرید لوازم یدکی خدمات بهتری را به شما ارائه دهیم.
برای خرید لوازم یدکی میتوانید با فروشگاه تِنشی تماس بگیرید تا کارشناسان ما در زمینه انتخاب لوازم یدکی مناسب شما را راهنمایی نمایند.
شما می توانید این محصول را به صورت تلفنی یا حضوری تهییه فرمایید.
برای اطلاع از قیمت ها تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس : 02133946685
اطلاعات تماس :
آدرس: تهران، بازار چراغ برق، میدان بهارستان، ابتدای جمهوری، ابتدای ملت، روبروی کوچه میرشریفی،نبش بن بست هنر
برای اطلاع از قیمت روی دکمه ” ثبت سفارش ” کلیک بفرمایید
ارسال فوری به سراسر ایران
لوازم یدکی سروش از سال1393 فعالیت خود را در حوزه تأمین قطعات خودرو آغاز نموده و در این بین تمام تلاش خود را برای کسب رضایت مشتریان عزیز به کار برده است. این مجموعه تیمی مجرب، متخصص و جوان را در کنار هم گردآورده تا خدمات مطلوب نظر شما بزرگواران را ارائه نماید.