هیوندای ولستر
مشخصات فنی هیوندای ولستر
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | هیوندای ولاستر |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 1270 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 4 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 215/45 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 215/45 R 17 |
حجم موتور | 1591 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 138 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 167 نیوتون متر در 4850 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 86.25 اسب بخار به لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک دو کلاچه |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا دیسک 11.8 اینچی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا دیسک 10.3 اینچی |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | مک فرسون مستقل برای هر چرخ |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
نوع سیستم فرمان | سیستم هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 8.1 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 5.3 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای پردهای – کیسه هوای جانبی |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS – EBA – EBD – VSC – TCS – HAC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع دستی ( اتوماتیک سفارشی ) ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3، USB و AUX به همراه 4 بلندگو و 2 توئیتر – بلوتوث |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها |
سیستم های سقف | سانروف سفارشی |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل ، دوربین دید عقب و نشان دهنده روی آیینه |
هیوندای ولستر
هیوندای ولستر ،باوجود فروش بیشتر خودروهای کلاس بدنه شاسیبلند (SUV) و کراس اوور (Crossover) در بازارهای جهانی، نمونههای هاچ بک نیز با توجه به قیمت پایینتر و قدرت مانور بهتر در شهرهای شلوغ و پرترافیک، طرفداران زیادی بین جوانان و بانوان دارند. حال اگر خودرویی از تواناییهای فنی بالا و عملکرد مناسبتری نیز برخوردار بوده و قابلیت رقابت با خودروهای اسپرت را نیز داشته باشد، این محبوبیت بیشتر نیز خواهد شد.
هیوندای ولستر نمونهای است که با ظاهر خاص و آرایش نامتقارن درها، یکی از نمونههای متمایز در بین خودروهای جهان بهحساب میآید. نسل اول این خودرو برپایه نمونه مفهومی HND-3 ساخته شد که در نمایشگاه خودروی سئول سال ۲۰۰۷ به معرض نمایش عموم درآمد.
نسل اول
نسل اول هیوندای ولستر از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکرد که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۳ پیوند بر فوت (معادل ۱۶۷ نیوتون متر) را داشت. در سال ۲۰۱۲ نیز یک نمونه مجهز به سیستم توربوشارژر (Turbocharger) از این خودرو به فهرست محصولات اضافه شد. این موتور در دو آرایش متفاوت، نیرویی برابر با ۱۸۳ اسب بخار و ۲۰۱ اسب بخار را تولید کرده و با گشتاور تولیدی ۲۶۵ نیوتون متر، عملکرد در حد و اندازههای خودروهای هات هچ (Hothatch) ارزانقیمت را از خود به نمایش میگذاشت.
ویژگی های این نسل
ایمنی بالا، قیمت پایین، عملکرد پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تور بو و مصرف پایین سوخت در کنار تبلیغات جذاب، این خودروی با ظاهر متفاوت را به نمونهای با موفقیت قابلقبول در بازارهای جهانی تبدیل کرد. این خودرو در سالهای گذشته به بازار ایران نیز راه پیدا کرد و باوجود استفاده از موتور پایه ۱۳۸ اسب بخاری، موردتوجه نسل جوان قرار گرفت.
نسل جدید هیوندای ولستر
نسل جدید این خودرو در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ به نمایش عمومی درآمد و قرار است که سال ۲۰۱۹ بهفهرست محصولات هیوندای اضافه گردد. ولوستر ۲۰۱۹ باوجود بهرهگیری از طراحی جدید و قرار گرفتن در رده خودروهای کمبک (kammback – کلاسی مابین کوپه و هاچ بک با خطوط نرم بدنه بهمنظور کاهش مقاومت هوا) هنوز هم ساختار کلی خود را حفظ نموده و با آرایش ۲+۱ در (۱ در بزرگ سمت راننده و ۲ در استاندارد در سمت سرنشین) ارائه میگردد.
مدل 2019
طراحی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ با توجه به استفاده از پلتفرمهای متنوع این شرکت، متفاوت با نسل پیشین بوده و از ساختاری یکپارچه در شاسی (Unibody) سود میبرد. هرچند فاصله دو محور عقبی و جلویی و ارتفاعثابت مانده، اما با افزایش طول و پهنا، این خودرو علاوه برافزایش قابلیتهای دینامیکی، نمایی اسپرت تر نیز به خود گرفته است.
ابعاد
طول این خودرو برابر با ۴.۲۴۰ میلیمتر، پهنای آن برابر با ۱.۵۶۳ میلیمتر، ارتفاع آن برابر با ۱.۴۰۰ میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با ۲.۶۵۰ میلیمتر است. برای درک بهتر ابعاد ولستر ۲۰۱۹ میتوان این خودروی سبکوزن ۱.۳ تنی را با نمونههایی مانند تویوتا GT86 با طولی در حدود ۴.۲۴۰ میلیمتر، فولکسواگن گلف GTI با طولی در حدود ۴.۲۶۰ میلیمتر.
فولکسواگن بیتل (Beetle) با طولی در حدود ۴.۲۹۰ میلیمتر و یا مینی کانتری من (Mini Countryman) با طولی در حدود ۴.۳۰۰ میلیمتر مقایسه کرد. بهاینترتیب این خودرو ازلحاظ اندازه مابین نمونههایی مانند کیا ریو هاچ بک و رنو ساندرو (Sandero) با طولی در حدود ۴.۱۰۰ میلیمتر و هیوندای i30 و رنو سیمبل و رنو مگان با طولی در حدود ۴.۳۰۰ میلیمتر قرار میگیرد.
ساختاری نامتقارن
هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نسبت به نسل قبلی زیباتر و مدرنتر بوده و از طراحی مشابه با دیگر نمونههای جدید این شرکت استفاده میکند. این خودرو با ساختار نامتقارن درها، یکی از خودروهای متفاوت بازار بهحساب میآید. تنها در موجود در سمت راننده کشیده بوده و ۲ در سمت شاگرد، ساختاری مشابه با خودروهای استاندارد دارند.
هرچند سرنشینان توانایی ورود به صندلیهای عقب از هر دو سمت رادارند اما این فرایند از در سمت راننده بسیار مشکلتر است. دستگیره در عقب سمت سرنشین نیز بهجای قرار گرفتن در جای استاندارد، بر روی ستون عقبی (C Pillar) تعبیهشده که این مسئله نیز به هر چه بیشتر متفاوت شدن نمای آن کمک شایانی میکند.
خطوط تند و تیز
خطوط بدنه نیز تیز و تند و با زاویه بوده که با استفاده از برجستگیهای موجود در گلگیر، ظاهری بسیار اسپرت و جنگنده را به آن میبخشند. خط سقف نیز باحالتی مابین نمونههای هاچ بک و کوپه، با انحنایی خاص تا سپر عقب امتداد مییابد. شیشه عقبی کوچک و محدود بوده ۲ چراغ عقبی کوچک در دو طرف آن قرارگرفتهاند. خروجی اگزوز دوگانه تعبیهشده در بخش میانی سپر عقبی و دو چراغ کوچک و اسپویلر نصبشده بر روی سقف نیز هماهنگی مناسبی با سایر بخشها داشته و ظاهری اسپرت و عضلانی را برای ولستر ۲۰۱۹ نسل جدید رقم میزنند.
ابعاد چرخ ها
ابعاد چرخها نیز در مدلهای پایه ۱۷ اینچی آلیاژی و تایرهای ۲۱۵/۴۵/۱۷ چهارفصل ساخت شرکتهای کومهو (Kumho) و نکسن (Nexen) بوده که در مدل اسپرت مجهز به سیستم توربوشارژر به رینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای ۲۲/۴۰/۱۸ اسپرت تابستانی ساخت میشلن (Michelin) تغییر مییابد.
کابین
کابین هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نیز طراحی مشابه با بدنه و نامتقارن و با الهام از مدل کونا (Kona) ساختهشده و تمرکز اصلی آن بر روی راننده قرار دارد. غربیلک فرمان سهشاخه و اسپرت بوده و مانند تمامی خودروهای مدرن و جدید موجود در بازار، دکمههای مخصوص کنترل سامانههای تهویه و سیستم صوتی و کنترل سرعت بر روی آن تعبیهشدهاند. کیفیت مواداولیه استفادهشده نیز نسبت به قیمت پایه، بالا بوده و فضایی لوکس و اسپرت را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند.
طراحی داشبورد
داشبورد طراحی تختی داشته و صفحهنمایش لمسی رنگی اصلی ۷.۰ اینچی استاندارد (یا ۸.۰ اینچی سفارشی) در بخش میانی آن و مابین دو خروجی نامتقارن سیستم تهویه مطبوع قرارگرفته است. در زیر این قسمت، دکمههای مخصوص کنترل سامانههای چندرسانهای و سامانه راهیابی ماهوارهای قرار داشته که با طرحی نامتقارن، به دکمه بزرگ مخصوص روشن و خاموش کردن خودرو ختم میگردد.
صفحه کیلومتر
صفحه پشت آمپر نیز در حالت استاندارد متشکل از ۲ دایره سنتی مخصوص نمایش سرعت و دور موتور بوده و صفحهنمایش سوپر ویژه میانی به نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری (Trip Computer) اختصاصیافته است. اهرمهای تعویض دنده (یا شیفتر) نیز در پشت فرمان این خودرو (تیپهای تور بو) وجود داشته که حس سواری لذتبخشتری را برای رانندگی با این خودروی جدید هیوندای فراهم خواهد کرد.
فضای داخلی
هرچند فضای کلی محدود است اما صندلیهای اسپرت جلویی ارتفاعی در حدود ۹۷۰ میلیمتر را برای بالاتنه و ۱۰۸۰ میلیمتر را برای پایینتنه در اختیار سرنشینان قرار میدهند. این ارقام با توجه به خط سقف منحنی شکل در بخش عقبی محدودتر بوده و به ۹۱۰ میلیمتر و ۸۷۰ میلیمتر کاهش مییابد که با توجه به کلاس و ابعاد امری اجتنابناپذیر است. حجم کلی داخل کابین نیز در حدود ۳.۲۰۰ لیتر بوده که ۲.۵۵۰ لیتر آن به سرنشینان اختصاصیافته است.
فضای صندوق
فضای موجود برای صندوقعقب و محفظه حمل بار نیز در حدود ۵۶۴ لیتر بوده که رقمی بسیار قابلتوجه و در اندازه سدانهای سایز بزرگ و شاسی بلندهای سایز متوسط بهحساب آمده و یکی از نقاط قوت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ بهحساب میآید. البته این حجم با توجه به جمع شدن صندلیهای عقبی قابلافزایش به ۱.۲۶۰ لیتر است.
موتورهای مختلف
هیوندای ولستر جدید در بازارهای مختلف با ۴ پیشرانه مختلف ارائه میگردد. ۲ نمونه از این پیشرانهها برای بازار آمریکای شمالی و ایالاتمتحده در نظر گرفتهشده و ۱ نمونه پرقدرت و کممصرف نیز مختص سایر بازارها است. قدرتمندترین مدل نیز مخصوص هات هچ ولستر N است. این موتورها عبارتاند از:
- موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی
- موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تور بو
- موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری تور بو
- موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تور بو
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری GDi تنفس طبیعی
این پیشرانه یک نمونه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری جدید بوده که برای بازار آمریکا در نظر گرفتهشده است. این موتور خطی ۱۶ سوپاپِ DOHC چرخه اتکینسون (Atkinson) با ضریب سوپاپ متغیر دوگانه (D-CVVT) مدل پایه هیوندای ولستر ۲۰۱۹ بوده و با بهینهسازیهای صورت گرفته بر روی موتور ۲.۰ لیتری قدیمی، نیرویی در حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۳۲ پیوند بر فوت (معادل ۱۷۹ نیوتون متر) را در دور موتور ۴.۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. نیروی تولیدی نیز توسط ۲ جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی (استاندارد) و ۶ سرعتِ اتوماتیک (سفارشی) به چرخهای جلویی (FWD) منتقل میگردد.
شتاب
هیوندای ولستر ۲۰۱۹ با استفاده از این موتور به زمانی در حدود ۸.۴ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۲۴ مایل در ساعت (معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) را دارد که رقمی قابلقبول برای یک خودروی کوچک و ارزانقیمت بهحساب میآید.
مصرف سوخت
مصرف سوخت نیز با استفاده از این موتور در حدود ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر) بهصورت میانگین با استفاده از جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی استاندارد است.
این ارقام در صورت استفاده از جعبهدنده ۶ سرعتِ اتوماتیک اندکی بیشتر بوده و مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ به ۲۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۳۴ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) بهصورت میانگین کاهش مییابد. میزان تولید آلاینده CO2 نیز در حدود ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر مسیر است.
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری T-GDi تور بو
این نمونه مدل موجود برای نسل قبلی این خودرو بوده که در تمامی بازارها وجود داشته و بر روی تیپهای Turbo نصب میگردد. این موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی DOHC با ۱۶ سوپاپ با سیستم D-CVVT و استفاده از سیستم توربوشارژر و حجم دقیق ۱.۵۹۱ سیسی، توانایی تولید نیروی قابلقبولی در حدود ۲۰۱ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۹۵ پیوند بر فوت (معادل ۲۶۴ نیوتون متر) در بازه دور موتورهای ۱.۵۰۰ RPM تا ۴.۵۰۰ RPM است. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی یا ۷ سرعتِ اتوماتیک ۲ کلاچِ (DCT) باقابلیت تعویض بهصورت دستی بهوسیله شیفتر به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
عملکرد
عملکرد هیوندای ولستر جدید مدل سال ۲۰۱۹ با استفاده از این پیشرانه در حد و اندازه خودروهای هات هچ بوده و با شتاب اولیهای در حدود ۶.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود ۱۳۵ مایل در ساعت (معادل ۲۱۷ کیلومتر در ساعت) به نمونه اسپرت و سریع بهحساب میآید و توانایی رقابت با حریفانی مانند فولکسواگن گلف GTI و هوندای سیویک را خواهد داشت.
مصرف سوخت
مصرف بنزین هیوندای ولستر ۲۰۱۹ با استفاده از این پیشرانه و جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی باوجود قدرت بیشتر، اندکی کمتر از نمونه استاندارد ۲.۰ لیتری بوده و برابر با ۲۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۰ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۱ لیتر) بهصورت میانگین با استفاده از جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی استاندارد است.
این ارقام در صورت استفاده از جعبهدنده ۷ سرعتِ اتوماتیک اندکی بیشتر از مدل ۶ سرعتِ دستی (موجود در تیپ R-Spec بازار آمریکای شمالی) بوده و مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۹ به ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در شهر، ۳۴ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در بزرگراه و ۳۰ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) بهصورت میانگین کاهش مییابد. میزان تولید آلاینده CO2 نیز در حدود ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر مسیر پیموده شده است.
موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری T-GDi تور بو
این پیشرانه در بازار آمریکای شمالی وجود نداشته و در حال حاضر تنها در مدلهای آسیایی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ ارائه میگردد. این موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپِ، با استفاده از سیستم توربوشارژر و اینترکولر و حجم دقیق ۱.۳۵۳ سیسی، نیرویی در حدود ۱۳۸ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کرده و مابین دورهای موتور ۱.۵۰۰ RPM تا ۳.۲۰۰ RPM حداکثر گشتاوری در حدود ۱۷۸ پیوند بر فوت (معادل ۲۴۲ نیوتون متر) را در اختیار راننده قرار میدهد. نیروی تولیدی نیز توسط جعبهدنده ۷ سرعتِ اتوماتیک دو کلاچِ DCT به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
این نمونه از هیوندای ولستر نسل جدید عملکردی نزدیک به مدل ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی داشته و درزمانی در حدود ۸.۰ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و درنهایت بهسرعت در حدود ۱۲۴ مایل در ساعت (معادل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید.
مصرف سوخت
این نمونه کممصرفترین موتور موجود برای مدل سال ۲۰۱۹ بوده و توانایی پیمودن مسافتی به طول ۲۸ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۳ لیتر) در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری، ۳۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۶ لیتر) بهصورت میانگین با استفاده از گیربکس ۷ سرعتِ اتوماتیک دو کلاچِ را دارد و با آلایندگی کمتر از ۱۳۰ گرم CO2 در هر کیلومتر، یک نمونه پاک نیز بهحساب میآید.
موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری T-GDi تور بو
شرکت هیوندای در اوایل چند سال گذشته با راهاندازی بخشی مختص به خودروهای اسپرت کوچک به جرگه سازندگان نمونههای هات هچ پیوست. بخش تیونیگ N هیوندای که عملکردی مشابه با ام پاور بام و (M Power) و ایام جی مرسدس بنز (AMG) داشته، با سرپرستی آلبرت بیرمن (Albert Biermann) آلمانی –یکی از مدیران سابق در بام و- اولین هات هچ هیوندای را بانام i30N در سال ۲۰۱۸ معرفی نمود. دومین هات هچ این شرکت نیز برپایه ولستر ۲۰۱۹ ساختهشده و بانام Veloster N در اواخر سال جاری میلادی به فروش خواهد رسید و به رقابت با حریفانی مانند فولکسواگن گلف R و هوندا سیویک Type-R خواهد پرداخت.
قدرتمندترین نمونه
پیشرانه استفادهشده در هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ که قدرتمندترین نمونه موجود برای این خودرو نیز بهحساب میآید، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر است. این موتور در دو پیکربندی توانایی تولید نیرویی در برابر با ۲۵۰ و ۲۷۵ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۲۶۰ پیوند بر فوت (معادل ۳۵۳ نیوتون متر) است. این نیرو توسط یک جعبهدنده ۶ سرعتِ دستی باقابلیت تطبیق دور موتور در هنگام تعویض دنده بهصورت معکوس یا Rev-Matching و کنترل هرز گردی محدود به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
شتاب
هنوز اعدام و ارقام رسمی در خصوص تواناییهای عملیاتی هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ منتشرنشده است. اما با توجه به موتور استفادهشده و وزن، شتاب اولیه این خودرو رقمی کمتر از ۵.۵ ثانیه بوده و این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۵۵ مایل در ساعت (معادل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت) را دارد.
مصرف سوخت
با توجه به قدرت و حجم بالا، این پیشرانه بیشترین مصرف سوخت را در بین نمونههای مختلف هیوندای ولستر ۲۰۱۹ داشته و توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۲۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۲۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) بهصورت میانگین را دارد که با توجه به قدرت تولیدی و ماهیت استفاده مسابقهای رقمی قابلقبول بهحساب میآید.
تیپ های مختلف
در حال هیوندای ولستر ۲۰۱۹ در بازارهای مختلف در ۷ تیپ متفاوت به فروش میرسد. این تیپها عبارتاند از:
- تیپ Veloster 2.0
- تیپ Veloster 2.0 Premium
- تیپ Veloster Turbo R-Spec
- تیپ Veloster Turbo
- تیپ Veloster Turbo Ultimate
- Veloster N
- Veloster Turbo 1.4
Veloster 2.0
این تیپ مدل پایه هیوندای ولستر جدید مدل ۲۰۱۹ بوده و باقیمت پایهای در حدود ۱۸.۵۰۰ دلار (در حدود ۷۸ میلیون تومان با دلار ۴.۲۰۰ تومانی اسمی دولتی و یا ۱۷۵ میلیون تومان با دلار بازار آزاد در زمان نگارش مطلب) به فروش میرسد. در صورت سفارش گیربکس ۶ سرعتِ اتوماتیک مبلغ ۱.۰۰۰ دلار (معادل ۴.۲ میلیون تومان) به این مبلغ افزوده خواهد شد. از تجهیزات پایه موجود در این تیپ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی
- چراغهای مه شکن و پروژکتور در بخش جلویی
- چراغهای جلویی اتوماتیک
- چراغهای روشنایی در روز مجهز به لامپهای LED
- آیینههای جانبی همرنگ بدنه با گرمکن و تنظیم الکتریکی
- دیفیوزر عقب (Diffuser)
- باله عقبی (Spoiler)
- شیشههای دودی
- پوشش پارچهای باکیفیت بالای صندلیها
- صندلی راننده باقابلیت تنظیم در ۶ جهت مختلف بهصورت الکتریکی
- صفحهنمایش ۷.۰ اینچی لمسی رنگی
- اتصال به گوشیهای تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
- پشتیبانی از نرمافزارهای Apple CarPlay و Android Auto
- دوربین کمکی دندهعقب
- آنتن کوسهای
- رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۱۵/۴۵/۱۷
- سیستم تهویه مطبوع یا فیلتر هوای داخل کابین
- غربیلک فرمان تلسکوپی
- سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)
- صفحه پشت آمپر ۳.۵ اینچی تکرنگ
- کامپیوتر سفری
- سیستم کمکی پیشگیری از برخورد در بخش جلویی (Forward Collision Assist)
- سیستم نمایش نقاط کور در آیینه راننده
- سیستم کمکی حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
- سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده (Driver Attention Warning)
- سیستم نمایش فشار تایرها (Tire Pressure Monitoring System)
- سیستم انتخاب مدل رانندگی (Normal – Sport – Smart)
Veloster 2.0 Premium
این مدل قیمت پایهای در حدود ۲۲.۷۵۰ دلار (معادل ۹۶ میلیون تومان) داشته با موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعتِ اتوماتیک عرضه میگردد. امکانات اضافی این تیپ نسبت به مدل پایه عبارتاند از:
- رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۲۵/۴۰/۱۸ چهارفصل
- جلوپنجره با طرح لانهزنبوری
- رکاب تیرهرنگ
- سانروف پانوراما
- تزئینات چرمی بر روی روکش صندلیها
- سیستم گرمکن برای صندلیهای جلویی
- صفحهنمایش ۸.۰ اینچی لمسی رنگی
- سیستم صوتی باکیفیت بالا ساخت شرکت Infinity با ۸ بلندگوی جداگانه، آمپلیفایر و ساب ووفر
- سیستم بلوتوث با سیستم تشخیص صدا
- سیستم پشتیبانی و کمکی اختصاصی هیوندای بانام Blue Link
- سیستم شارژ بدون سیم گوشیهای تلفن همراه هوشمند (Qi)
- پوشش چرمی غربیلک فرمان
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- صفحه پشت آمپر ۴.۲ اینچی رنگی
- ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
- سیستم هشدار امکان برخورد در نقاط کور
- سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)
Veloster Turbo R-Spec
این مدل از هیوندای ولستر ۲۰۱۹ قیمت پایهای در حدود ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۹۷ میلیون تومان) دارد و از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تور بو نیرو میگیرد. تجهیزات موجود در این تیپ عبارتاند از:
- گیربکس ۶ سرعتِ دستی
- اهرم تعویض دنده اسپرت B&M
- لامپهای LED برای چراغهای جلویی و عقبی
- چراغ نوربالای اتوماتیک
- پوشش پارجهای متفاوت با نماد R-Spec
- سیستم تنظیم صدای خروجی از موتور
- پدالهای آلومینیومی
- رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی با تایرهای سایز ۲۲۵/۴۰/۱۸ مخصوص فصل تابستان
به دلیل قیمت پایینتر تعدادی از امکانات موجود در مدل ۲.۰ Premium مانند سیستم نقطه کور آیینه راننده، سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی و سانروف، گرمکن صندلیهای جلویی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در این مدل وجود ندارد.
Veloster Turbo
این تیپ از هیوندای ولستر جدید قیمت پایهای در حدود ۲۵.۵۰۰ دلار (معادل ۱۰۷ میلیون تومان) داشته و از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تور بو نیرو میگیرد. امکانات و تجهیزات موجود در این مدل علاوه بر موارد موجود در تیپ Premium 2.0 عبارتاند از:
- گیربکس ۷ سرعتِ اتوماتیک دوکلاچه DCT
- تایرهای ۲۲۵/۴۰/۱۸ چهارفصل
- چراغهای راهنما بر روی آیینههای جانبی
- تنظیمات اضافی الکتریکی برای گودی کمر صندلی راننده
- پوشش چرم متخلخل (سوراخدار) غربیلک فرمان
Veloster Turbo Ultimate
این تیپ مجهزترین مدل هیوندای ولستر ۲۰۱۹ استاندارد بوده که باقیمت پایهای در حدود ۲۶.۵۰۰ دلار (معادل ۱۱۲ میلیون تومان) با گیربکس ۶ سرعتِ دستی و ۲۸.۰۰۰ دلار (معادل ۱۱۸ میلیون تومان) با جعبهدنده ۷ سرعتِ اتوماتیک دو کلاچِ به فروش میرسد. علاوه بر تمامی امکانات موجود، تجهیزات فهرست زیر نیز به ویژگیهای این خودرو اضافه خواهند شد:
- سیستم کمکی برخورد در بخش جلویی خودرو باقابلیت تشخیص عابران پیاده
- برفپاککنهای اتوماتیک حساس به بارش باران
- پوشش چرمی صندلیها
- صفحهنمایش ۸.۰ اینچی مخصوص سیستم ناوبری ماهوارهای
- سیستم نمایش اطلاعات پشت آمپر بر روی شیشه راننده یا هدآپ دیسپلی (HUD)
هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹
این مدل قرار است که در پاییز سال جاری میلادی به بازار عرضه گردد. قیمت آن نیز رقمی در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۲۶ میلیون تومان) بوده تا توان رقابت با سایر هات هچهای ارزانقیمت بازار را داشته باشد. از امکانات و تجهیزات موجود در هیوندای ولستر N مدل ۲۰۱۹ علاوه بر نمونههای موجود در بالاترین تیپ عادی این خودرو میتوان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:
- چراغهای متفاوت مجهز به لامپهای LED در دو بخش عقبی و جلویی
- دیسکهای ترمز بزرگتر
- تایرهای سایز ۲۳۵/۳۵/۱۹ ساخت شرکت پیرلی با عملکرد بالا
- جلوپنجره و ورودیهای هوای بزرگتر
- غربیلک فرمان با پوشش چرمی و دوختهای متفاوت
- رینگهای ۱۹ اینچی با طراحی متفاوت
- دستهدنده و تزئینات داخلی مدل N
- سیستم تعلیق و فرمان بهینهسازی شده
- ارائه در ۴ رنگ و تریم خاص (Ultra Black, Chalk White, Racing Red, N’ Blue)
ولستر Turbo 1.4
این مدل از ولستر ۲۰۱۹ در حال حاضر تنها برای بازار داخلی کره وجود داشته و باقیمت پایهای در حدود ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ ون (در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار یا ۹۲ میلیون تومان) به فروش میرسد. این تیپ با امکاناتی نسبتاً مشابه با مدلهای تور بو ۱.۶ لیتری آمریکا به مشتریان عرضه میگردد.
هیوندای ولستر ۲۰۱۹ از این لحاظ یکی از خودروهای ایمن بازار بوده و با استفاده از امکاناتی مطابق فهرست زیر بهصورت استاندارد، توانایی کسب بالاترین امتیازات در بررسیهای سازمانهای نظارتی ایالاتمتحده آمریکا را دارد:
- سیستم کمکی ممانعت از برخورد در بخش جلویی (FCA)
- سیستم حفظ حرکت مسیر خودرو بین خطوط جاده (LKA)
- سیستم هشدار هوشیاری راننده (DAA)
- سیستم فرمان باقابلیت جذب نیروی تصادف
- اتصالات باقابلیت جمع شدن در هنگام تصادف برای جذب نیرو در جلو و عقب
- بدنه تقویتشده در بخشهای جانبی
- قفل ایمنی کودک در عقبی
- ایربگهای SRS برای بخش جلویی باقابلیت عدم فعالسازی در صورت تشخیص سرنشین با وزن کم (OCS)
- ایربگهای جانبی و پردهای SRS
- ترمزهای ABD دیسکی برای هر چهارچرخ
- سیستم مدیریت پایداری خودرو (VMS)
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سیستم ترمز کمکی خودکار
تجهیزاتی بیشتر
علاوه بر این امکانات پایه، تیپهای بالاتر قابلیت تجهیزات به امکاناتی مانند سیستم هشدار امکان تصادف در نقاط کور، وجود ترافیک در بخش عقبی و سیستم جلوگیری از برخورد در بخش جلو با سامانه تشخیص عابران پیاده را نیز داشته که ایمنی هیوندای ولستر ۲۰۱۹ را بیشازپیش افزایش میدهد.
تجربه رانندگی
رانندگی با خودروهای کوچک و پرقدرت همواره یکی از جذابترین تجربهها برای رانندگان حرفهای بوده و هیوندای ولستر ۲۰۱۹ نیز از این قاعده مستثنا نیست. هرچند قدرت در مدلهای مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری اندکی پایینتر از استانداردهای خودروهای سریع امروزی است، اما مدلهای تور بو عملکردی بالا داشته و با شتاب اولیه ۶ ثانیهای توانایی به چالش کشیدن طیف گستردهای از خودروهای باقیمت بیشتر از ۳۰.۰۰۰ دلار را دارد.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق هیوندای ولستر نیز پیکربندی متعادلی داشته و در هنگام رانندگی اطمینان کافی را برای شما فراهم خواهد کرد. هنگام عبور از پیچها، حتی با سرعتبالا نیز عملکرد این سیستم در حد بالایی بوده و سواری اسپرتی را برای شما رقم خواهد زد. مدل هات هچ ولستر N نیز عملکردی در حد و اندازههای خودروهای مسابقهای داشته و با شتاب اولیه کمتر از ۵ ثانیه، رقیبی قدرتمند برای حریفان اروپایی و آمریکایی بهحساب میآید.