سانگ یانگ کوراندو
مشخصات فنی کوراندو
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | سانگ یانگ کوراندو |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 1680 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 255/60 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 255/60 R 17 |
حجم موتور | 1998 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور چند نقطه ای |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 149 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 197 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 74.5 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | ترمز ضد قل ABS |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | دوجناغی به همراه کمک فنرهای پیچشی |
تعلیق عقب | چند میله ای با کمک های پیچشی و میله تعادل |
کمک فنرهای جلو | کمک فنر هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنرهای هیدرولیکی با قابلیت تنظیم |
نوع سیستم فرمان | راک اند پینیون |
حداکثر سرعت | 165 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 14.9 ثانیه |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | ایربگ جلو و کناری راننده و سرنشینان عقب و پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | کنترل پایداری الکترونیکی ESP – کروز کنترل – سیستم کمک به حرکت در سربالایی HSA |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل ایمنی صندلی کودک – سیستم ضد سرقت خودرو و ریموت کنترل – سیستم ضد واژگونی ARP – میله محافظ در هنگام تصادفات جانبی – سیستم هشدار موانع دنده عقب – سیستم هشدار کمربند – سیستم قفل شدن خودکار درها در سرعت بالا – پشت سری فعال شونده هنگام تصادف |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قابلیت تعویض دنده از روی فرمان – تقسیم نیروی ترمز EBD |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی |
سیستمهای تهویه مطبوع | تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل رطوبت و کیفیت هوا |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم با 6 بلندگو و آمپلی فایر قابلیت پخش MP3 و DVD و CD |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم ناوبری – صفحه نمایشگر سوپر ویژن + کامپیوتر سفری چند گانه – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ارتباط تلفنی با بلوتوث |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم گودی کمر صندلی راننده – تنظیم برقی صندلی راننده 6 جهته – گرمکن صندلی راننده و صندلی جلو + پوشش چرم |
سیستم صندلیهای عقب | زیر آرنجی صندلی عقب + جا لیوانی |
سیستم آیینه ها | آیینه هوشمند حساس به نور ECM – آیینه های جانبی با قابلیت تاشوندگی مجهز به گرمکن – چراغ روشنایی زیر آیینه های جانبی |
سیستم شیشه ها | شیشه های برقی (سمت راننده مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع) |
سیستم های سقف | سانروف برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع |
سیستم روشنایی جلو | تنظیم اتوماتیک روشنایی چراغها – مه شکن جلو – سیستم Daylight جلو |
سیستم روشنایی عقب | مه شکن عقب – چراغ های عقب LED – بال عقب به همراه چراغ سوم ترمز LED |
سنسورهای پیش فعال | کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده با 3 نقطه اتصال برای سرنشین جلو و عقب و 2 نقطه اتصال برای سرنشین ردیف سوم عقب |
سیستم های کمک رانندگی | برف پاک کن مجهز به سنسور باران و سیستم یخ زدا – سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای |
سانگ یانگ کوراندو
سانگیانگ کوراندو یک کراس اوور کوچک شهری کرهای است که از سال 1969 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد. نسل اول این خودرو در سال 1969 معرفی شد که البته خودرویی بر پایه جیپ CJ-7 بود. اما سانگیانگ زمان زیادی را صرف کرد تا نسل دوم را معرفی کند و این اتفاق نهایتاً در سال 1996 رخ داد.
نیو کوراندو
البته ما اینجا در مورد نسل سوم یعنی نیو کوراندو صحبت میکنیم که در سال 2010 معرفی شد و البته کاملاً تغییر ماهیت داد. بد نیست بدانید. از واژهٔ «Korea Can Do» به معنای «کره میتواند» گرفتهشده و در کتاب گینس بهعنوان پایدارترین نام در صنعت خودرو کره به ثبت رسیده است.
اسامی مختلف
نسل سوم سانگیانگ ، نیو کوراندو در سال 2010 و بهعنوان یکی از محصولات در سری جدید خودروهای سانگیانگ معرفی شد. در کشور روسیه بانام نیو اکتیون به فروش میرسد و اصولاً نامگذاری خودروهای سانگیانگ کمی عجیب است و در مناطق مختلف جهان، با اسامی متفاوتی روبهرو هستیم.
نسل قبلی
درحالیکه نسل قبلی یک خودرو دو در و مناسب برای استفادههای شهری بود، نیو کوراندو کاملاً متحول شد بهطوریکه در نسل جدید با یک کراس اوور کوچک شهری روبهرو هستیم. درست است که طراحی این خودرو مدرن و بهروز شده ولی همچنان حرف زیادی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد. در نمای کلی خودرو تناسب دیده میشود و چراغها کمی حالت پهن بودن را القا میکنند.
طراحی داخلی
طراحی داخلی هم مدرن شده و تریم دورنگ به همراه قطعاتی از چوب، تزئین کننده اتاقک هستند. نیو کوراندو در مقابل رقیبی چون سوزوکی ویتارا ازنظر طراحی عملکرد بهتری دارد اما اگر بخواهیم آن را با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج مقایسه کنیم، کار سختی در پیش خواهد داشت. سواری نرم و باکیفیتی ارائه میدهد که میتوان آن را یک نقطه قوت دانست.
حضور در ایران
سانگیانگ کوراندو در ایران در دو تیپ پرمیوم و اپتیم قابل خریداری است که ازنظر فنی با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی در آپشنها و تجهیزات رفاهی، تیپ پرمیوم نسخه کاملتری است. بهعنوانمثال در نسخه پرمیوم ویژگیهایی چون 8 عدد کیسه هوا، سامانههای ترمز و پایداری ABS, EBD, ARP, HSA، سیستم صوتی با 6 بلندگو و آمپلیفایر، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، حسگر باران، گرمکن صندلیهای جلو و حسگر پارک عقب دیده میشود.
در ایران این خودرو طرفداران خاص خود را دارد و دارندگان از کیفیت این محصول رضایت نسبی دارند.
موتور
همانگونه که اشاره کردیم، کوراندو در دو تیپ مختلف ازنظر فنی یکسان است. موتور بهکاررفته در این خودرو، حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 150 اسب بخار قدرت و 197 نیوتنمتر گشتاور تولید کند که این قدرت به کمک جعبهدنده 6 سرعتِ خودکار به هر چهارچرخ انتقال داده میشود. بنابراین خودرو سریعی نیست و در مقابل رقبای هموطن خود هم گزینه سریعی بهحساب نمیآید.