ام جی 3
مشخصات فنی ام جی 3
کشور تولید کننده | چین |
نام خودرو | ام جی 3 |
کلاس بدنه | |
کلاس اتومبیل | |
وزن | 1125 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 4 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | |
حجم موتور | 1498 سی سی |
نوع موتور | بنزینی |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
ظرفیت باک | 45 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل |
تعلیق جلو | |
تعلیق عقب | |
کمک فنرهای جلو | |
کمک فنرهای عقب | |
نوع سیستم فرمان | هیدرولیک |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر در ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 11.5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | |
مصرف سوخت جاده ایی | |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوای سرنشین جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD – مجهز به ترمز ضد قفل ABS – سیستم ترمز کمکی BAS – سیستم پایداری خودرو بر سر پیچ ها CBC – ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | هیدرولیک |
نوع غربیلک | اسپرت ضد لغزش |
سیستمهای تهویه مطبوع | دستی |
سیستم صوتی و تصویری | استریو – قابلیت پخش CD و MP3 – ورودی USB و iPod و AUX – مجهز به 6 بلندگو HiFi و یک ساب ووفر – بلوتوث – قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان |
سیستمهای مولتی مدیا | |
سیستم صندلیهای جلو | نظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت – روکش چرمی صندلی ها |
سیستم صندلیهای عقب | روکش چرمی صندلی ها |
سیستم آیینه ها | آینه های کناری برقی به همراه گرمکن |
سیستم شیشه ها | شیشه های بالابر برقی و بسته شدن خودکار پنجره ها قبل از پیاده شدن از خودرو |
سیستم های سقف | سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های LED مخصوص روز |
سیستم روشنایی عقب | |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک عقب – سنسور نور |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور باران |
ام جی 3
کمپانی MG تا اول جولای سال 1935 میلادی تحت مالکیت شخصی ویلیام موریس قرار داشت. در این تاریخ شرکت به موریس موتورزهولدینگ فروخته شد؛ پسازاین تاریخ، MG در سال 1936 سهامش را صورت عمومی در بازار سهام عرضه نمود. این نکته را هم بگویم که پیشازاین اقدام، کمپانی مذکور دستخوش تجدد سازمان دوباره شد.
بعدها این شرکت تن به تغییراتی در مالکیتش داد و در سال 1952 پس از ادغام با آستین شرکت سهامی بریتیش موتور (مسئولیت محدود) را تأسیس نمود. تا سال 1967 این شرکت بخشی از بریتیش موتور بود و در سال 1968 بخشی از هولدینگ بریتیش موتور.
SAIC
از سال 1968 تا سال 1975 تحت کنترل شرکت سهامی بریتیش لیلاند موتور و از سال 1975 تا 1986 بخشی از بریتیش لیلاند و بعدازآن تحت کنترل شرکتهایی همچون ROVER و BRITISH AEROSPACE و BMW قرار داشت. در آغاز سال 2000، MG یکی از واحدهای تبعه MG ROVER بود و پس از ورشکستگی در تاریخ 22 جولای سال 2005 میلادی تمام حقوق مالکیت آن به مبلغ 53 میلیون پوند به کمپانی چینی SAIC واگذار شد. تولید مجدد آنهم از سال 2007 در چین آغاز شد و تولید محدودش هم کمی بعد در لانگ بریج بریتانیا آغاز گشت.
چندی پیش از محصول کوچک این کمپانی یعنی ام جی 3 در کشورمان رونمایی شد. در مورد این مدل مطلب جامعی هم در نشریه «اتو اکسپرس» بریتانیا چاپشده است که خلاصهای از آن را در اینجا تقدیمتان میکنم. امیدوارم که مقاله مذکور رافع نیازهای شما و آشنایی هر چهبهترتان با این خودرو شود.
یک عامل مهم در موفقیت برند
خودروی ام جی 3 یک عامل مهم در موفقیت برند مجدداً احیاشده MG در بریتانیا خواهد بود. بهوضوح دیدهشده که خودروی بزرگتر خانواده، MG6، از هنگام معرفی تاکنون، فروش کند و آهستهای داشته است، بنابراین ام جی 3 یک خودروی برد یا باخت برای یک برند احیاء شده بریتانیایی است که هماکنون تحت مالکیت شرکت چینی SAIC است.
طراحی شیک
سبک طراحی شیک، فضای داخلی جادار و گزینههای سفارشی (همانند آنچه در فیات 500 یا مینی هاچ بک وجود دارد) تأثیر اولیه شگرفی را بر مشتریان جدید میگذارد. بااینوجود، شروع پایین قیمتها نیز برخی از مشتریان جدید را جذب خواهد نمود: قیمت پایه ام جی 3 برای هر مدل کمتر از 8500 پوند است، تیپ 3 آنهم بهایی در حدود 9000 پوند دارد (بهای تیپ 3 اسپرت کمی بیشتراست) و در بالاترین رده قیمتها کمتر از 10000 پوند است.
این روشی است که مزیتهای یک خودرو جدید را با بهای یک خودروی دستدوم عرضه میکند و ممکن است که بالقوه خریداران داچیا ساندرو را هم وسوسه نماید. همه مدلهای MG همان پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی را به همراه یک گیربکس دستی دارا هستند. (امتیاز کلی خودرو: 3 امتیاز از 5 امتیاز کامل)
هاچ بک داغ
تنها با محاسبه تأثیرات آغازین و اتاق 5 دربی که بهدقت و آراستگی طراحیشده، ام جی 3 شبیه به یک خودروی ارزانقیمت نیست. سیمای آنکه همچون یک هاچ بک داغ است، جذاب طراحیشده و بهخوبی هم تناسب یافته است، همین موضوع آن را بیرون از دایره خودروهای کمتر سریع شهری همچون سیتروئن C1 و سئات MII قرار میدهد.
جزییات منظم و دقیقی که شامل مواردی چون لامپهای پشتی که در ارتفاع جاسازیشدهاند، چراغهای LED و نیز قوسهای سبک مینی ستونهای A میگردند، درحالیکه در این میان، فاصله زیاد بین دو محور (جلو و عقب) و برجستگیهای کوتاه روی بدنه، جلوهای اسپرتی به آن بر روی جادهها میبخشد.
گزینه های شخصی
شما همچنین میتوانید گزینههای های شخصی سرگرمکنندهای نیز داشته باشید، مواردی چون برچسبهای پررنگ و پوششهای رنگارنگ آینههای خودرو و نیز تعداد زیادی رینگهای زیبا. گرچه اضافه نمودن آپشن ها، صورتحساب ماهیانهتان را متأثر خواهد نمود.
بااینوجود، تجهیزات فراوان ام جی 3 ، شیوهای است که با آن چیزهای زیادی را با پولتان به دست میآورید. کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیو DAB و پنجرههای الکتریکی عقب، همه این موارد شمارا مملو و برخوردار از تجهیزاتی میکند که همواره در یک خودرو کمتر از 10000 پوند پیدا نمیکنید.
جوان گرایی
در ام جی 3 علاوه بر این فضای داخلی هم به نحو منظم و آراستهای و به همراه یک دید جوان گرا و شاد طراحیشده است. متأسفانه این تأثیرگذاری خوب اولیه با متریال ارزانقیمت و کیفیت ناهمگون ساخت نیمهکاره باقیمانده است. پلاستیکهای مورداستفاده سخت و انعطافناپذیر و همچنین ارزانقیمت هستند و کلیدها هم سست و بیدوام به نظر رسیده و دکمههای کوچک روی استریو و ایرکاندیشن هم آزاردهنده و رنجآور هستند. بنابراین وقتیکه مشتریان جوان و معاشرتی این خودرو را اضافه کنیم، لذت ناشی از مالکیت این خودرو روزبهروز بهواسطه ضعف کیفی اتاقکش، کاهش خواهد یافت.
سیستم تعلیق
با سیستم تعلیق ام جی 3 که مخصوص جادههای بریتانیا تنظیمشده است و همچنین شاسیای که توسط مهندسان بریتانیایی ساختهوپرداخته گشته تا این اطمینان حاصل شود که آن برگ خرید لذتی را که از یک MG انتظار دارید تقدیمتان میشود، هاچ بکی که در این مورد وعدههای زیادی داده و به آن نیز عمل میکند. یکجاده پیچدرپیچ را پیدا کنید تا این نکته را دریابید که خودرو به چه طرز خوب و مناسبی به رانندگیتان پاسخ میدهد، سریع تغییر جهت دهید تا دقیقاً و موبهمو با نوسان کم بدنه و چسبندگی زیاد خودرو مواجه گردید.
گیربکس
گیربکس 5 سرعتِ یک واکنش فریبنده دارد و با مقداری مناسبی از تنظیم فرمان، تااندازهای میتواند بهآسانی موقعیت رانندگی راحتی را پیدا کند. بااینحال، این تمامی خبرهای خوب نیست، چنانچه قصد تعویض رانندگی چابک و اسپرتی را داشته باشید، با یک سواری سخت و محکم مواجه خواهید شد.
این نتایج از کوبش فنربندی آن در چالهها و گودالها بهدستآمده است. پرههای محکم و انعطافناپذیری که در سیستم تعلیق بکار رفتهاند، موجب شده که ام جی 3 به طرز ناراحتکنندهای از روی دستاندازها بپرد، که این امر بهنوبه موجب آشفتگی و عدم تعادل در هندلینگ خوب آن میگردد.
موتور
ازلحاظ تئوری، طرح موتور 4 سیلندر ام جی 3 ، گنجایش بیشتر و نیز قدرت اضافی آن قرار است موجب اعتبار بیشتر این مدل در برابر رقبایش در این بسته قیمتی گردد. اما وقتی عملکردی کافی را تحویل میدهد که به دنبالش مسائلی را وامیگذارد، هر لذتی ناشی از فشار بیشتر بر روی موتور موجب افت شدید و در پی آن تقلا و تنش زیادش میگردد. بعلاوه برای اینکه به اوج گشتاور در 4750 دور در دقیقه دستیابید، نیازمند به استفاده زیاد از پدال گاز هستید.
با توجه به پاسخ کند دریچههای گاز، این خودرو در حالت کم گازی شل و آهسته احساس میشود. علیرغم یک پیامد، برگ خرید لذت در ام جی 3 به هندلینگ چابک و فرز آن محدود میگردد، که این موجب شرمساری است، زیرا شاسی آن بالقوه استعداد رسیدن به یک خودرو خوب را دارد.
قابلیت اطمینان؟
این روزهای آغازین حیات مجدد برند MG است، لذا برای ما دشوار است که درباره قابلیت اطمینان آن داوری کنیم. بااینوجود، اگر کمپانی به شاخص پیمایش رضایت ما مراجعه کند با جایگاه تحسینبرانگیز سوم، در رتبهبندی سازندگان سال 2014 مواجه خواهد شد.
نگرانی ما کسب 3 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP است، که در یک دوره غیرعادی به نظر میرسد آنهم در ایامی که اکثر خودروها در این زمینه 5 ستاره را کسب میکنند. در حقیقت ام جی 3 با 6 عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری و نیز هشداردهنده فشار باد تایرها به این آزمون آمد که کمی نگرانیها را درباره کاستیهای ایمنیاش جبران نمود. برای مثال، میزان امتیاز محافظت برای سرنشینان بزرگسالان در این خودرو، 20 عدد کمتر از اشکودا CITIGO بود.
ارزان و جادار
اگر شما خواهان یک خودروی ارزان، لذتبخش که جادار هم باشد هستید، ارزشش را دارد که نگاهی به ام جی 3 بی اندازید. برای شروع، صندوقعقب عمیق 285 لیتری آن بزرگتر از رقبای همردیفش است. گرچه اگر شما گزینه چرخ یدکی را انتخاب کنید، این حجم به 256 لیتر کاهش مییابد. در صورت خواباندن صندلیهای عقب حجم مفید آن به 1262 لیتر افزایش مییابد که برای جا دادن چمدانها کافی است.
آپشن
اتاق خودرو با تعداد زیادی محفظه دستی چیده شده است، که شامل جعبههای درب دار با سایز مناسب، یکجا دستکشی و نیز یک محفظه درپوش دار میشود که بالای داشبورد قرار دارد. ام جی 3جاپایی خوبی هم در عقب دارد. شما همچنین شیشههای عقب برقی و تنظیمکننده الکتریکی آینهها را هم به دست میآورید، گرچه تنها ویژگی ردیفهای بالایی نسخههای تولیدی این خودرو استفاده از سیستم مفید حسگر پارک است. (مدلهای وارداتی به ایران به این سیستم مجهز هستند- بنا به اعلان شرکت مدیا موتور)