لکسوس RX
مشخصات فنی لکسوس RX
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | لکسوس آر ایکس |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2050 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 235/60 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 235/60 R 18 |
حجم موتور | 3456 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 6 |
تعداد سوپاپ ها | 24 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خورجینی V شکل |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 274 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 346 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 78.3 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | جناغی دوبل |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 8 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 10.7 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 14.4 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.5 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، زانویی |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , TRC , VSC , HAC |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، دارای تنظیم برقی |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک جلو و عقب مجزا ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable ، دارای هدفونهای بیسیم |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر 8 اینچی چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای نمایشگر برای سرنشینان عقب سفارشی ، بلوتوث ، دارای پسیستم مانیتور رنگی به همراه مکان یاب جهانی GPS ، دارای سیستم آمپر دیجیتال |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی ، دارای تنظیم تمام برقی ، سیستم سرد کن |
سیستم صندلیهای عقب | دارای چرمی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای تنظیم برقی ، سیستم سرد کن سفارشی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آیینه وسط با قابلیت الکترو کرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سیستم سانروف ، سقف پانوراما |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها ، روشن و خاموش شدن خودکار ، دارای مه شکن LED و شیشه شور چراغهای جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران ، تنظیم ارتفاع هوشمند نسبت به سطوح ، تنظیم سیستم حرکت با توجه به شیب جاده |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک ، سیستم کروز کنترل ، یخچال ، دنده کمک الکتریکی ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگه داری خودرو در سراشیبی ، سیستم آنتی شوک |
لکسوس RX
لکسوس RX آر ایکس یکی از اولین خودروهای کلاس کراساور لوکس سایز متوسط است از دو دهه پیش تا به امروز عرضهشده است. لکسوس RX پرفروشترین محصول برند زیرمجموعه و لوکس تویوتا در آمریکا است که در بیشتر بازارها نیز فروخته میشود. در این مطلب نسخهٔ با ابعاد طویلتر و سه ردیف صندلی این مدل را موسوم هب لکسوس RX350L بررسی میکنیم.
لکسوس آر ایکس برای اولین بار
لکسوس RX برای اولین بار در اواخر سال ۱۹۹۷ در بازار ژاپن بانام تویوتا هریر (Harrier) عرضه و سپس در قالب محصول لکسوس با کد RX به بازار جهانی صادر شد. از بین ۴ نسل عرضهشده از لکسوس RX با طرح انتقال قدرت محور جلو و دو محور، نسل اول آن در کلاس کامپکت و سه نسل بعد در کلاس کراس اور لوکس سایز متوسط تولیدشدهاند.
خانواده لوکس
سری RX در خانوادهٔ لوکس لکسوس، پایینتر مدلهای GX و LX و بالاتر از مدل NX قرار میگیرد. کد RX از سرواژههای کراساور درخشان (Radiant Crossover) یا تفریح در دشت و طبیعت (Recreation Cross Country) تشکیلشده است. نسل اول لکسوس RX سال ۱۹۹۸ با پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل و ۴ سیلندر خطی، گیربکس خودکار ۴ سرعتِ و شاسی یکپارچه به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۰ فیسلیفت رونمایی شد. نسل اول لکسوس RX در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ از نگاه نشریات JD Power و Motor Trend جذابترین و بهترین کراساور لوکس بازار آمریکا انتخاب شد.
پیشرانه چهار سیلندر لکسوس آر ایکس
لکسوس RX از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ با پیشرانههای ۴ سیلندر و V6، گیربکس خودکار ۵ سرعتِ و بر اساس پلتفرم K تویوتا در ژاپن و کانادا تولید شد. پس از عرضهٔ نسل سوم در سال ۲۰۰۸، آخرین نسل از پرفروشترین کراساور لوکس لکسوس در سال ۲۰۱۵ با زبان طراحی جدید این شرکت ژاپنی عرضه شد. نسل چهارم لکسوس با پیشرانههای ۴ سیلندر خطی، V6 بنزینی و هیبرید، گیربکس خودکار ۸ سرعتِ پ در تیپهای مختلف فروخته میشود. مدل RX 350L با سه ردیف صندلی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. تولید و عرضهٔ مدل جادارتر لکسوس RX کاملاً بر اساس درخواست مشتریان (بهخصوص بازار آمریکا) انجامشده است.
با ظرفیت 5 سر نشین
لکسوس RX 350L با طول ۵ متر، حدود ۱۱ سانتیمتر بزرگتر از مدل استاندارد با ظرفیت ۵ سرنشین است. ازآنجاییکه فاصلهٔ دو محور مدل استاندارد و L مشابه و حدود ۲.۷۹ متر است، طول اضافی صرفاً در پشت ستون C جلبتوجه میکند. خمیدگی کمتر بخش عقب برای ایجاد فضای بیشتر سر، تنها تفاوت بزرگ مدل L با استاندارد RX بوده که صرفاً در نمای نیمرخ قابلتشخیص است. درواقع لکسوس RX 350L در تمام زاویه بهجز نیمرخ مشابه تیپهای دیگر نسل چهارم RX است. تیپ L باقیمت پایه ۴۷ هزار و ۶۷۰ دلار فروخته میشود؛ با انتخاب مدل تمام چرخ محرک (AWD)، برچسب قیمت پایه ۴۹ هزار و ۷۰ دلار خودنمایی میکند که در مقایسه با مدل استاندارد لکسوس RX، حدود ۴۴۰۰ دلار بیشتر است.
طراحی داخلی لکسوس آر ایکس
نکتهٔ مهم این است که لکسوس RX در ابتدا باهدف تولید تیپ جادارتر طراحی نشده است و با توجه به اینکه فضای ایجادشده ارتباطی به فاصلهٔ محورها ندارد، نشستن در صندلیهای ردیف سوم کار نسبتاً مشکلی است. البته صندلیهای ردیف دوم بهخوبی خم میشوند ولی به دلیل اینکه درها برای اتاقک با سه ردیف صندلی طراحی نشدهاند، سوار و پیاده شدن به لکسوس RX 350L فرآیند پیچیدهای است.
بر اساس گفتههای گروه طراحی لکسوس، صندلیهای ردیف سوم حدود ۶۰ سانتیمتر فضای پا در اختیار سرنشینان قرار میدهند، اما باید خاطرنشان کرد که این فضا فقط در صورت جلو بردن کامل صندلیهای ردیف دوم ایجاد میشود. درواقع باید سرنشینان ردیف وسط با پاهای خود خداحافظی کنند تا فضای پای ۶۰ سانتیمتر در عقب وجود داشته باشد. در صورت ثابت نگهداشتن صندلیهای ردیف دوم و ایجاد فضایی راحت، درنهایت سرنشین با حداکثر سن ۱۰ سال در ردیف آخر جای خواهد گرفت.
سفرهای خانوادگی
همانطور که میدانیم خودروهای با سه ردیف صندلی برای خانوادههای پرجمعیت طراحیشدهاند و سناریوی همیشگی این خودروها، سفرهای خانوادگی طولانیمدت است. در شرایطی که تمام صندلیهای RX 350L تکمیل باشند، فقط ۴۶۲ لیتر فضا برای بارگیری در دسترس بوده که حتی از برخی هاچبکهای فعلی بازار هم کمتر است. با خواباندن صندلیهای ردیف سوم، فضای بار به ۹۴۶ لیتر و خواباندن ردیفهای سوم و دوم به ۲۰۰۲ لیتر افزایش پیدا میکند.
رقبا
برای مقایسه به مشخصات نزدیکترین رقیب لکسوس RX 350L توجه میکنیم. مدل ۲۰۱۸ آکورا MDX باقیمت پایه ۴۴ هزار و ۲۰۰ دلار در مقایسه با RX 350L، حدود ۱۲ سانتیمتر فضای پای سرنشینان ردیف آخر و ۱۴ سانتیمتر فضای پا ردیف دوم بیشتری دارد.
البته نکتهٔ مهم این است که MDX در حالت تکمیل ظرفیت، فقط ۴۲۵ لیتر در صندوقعقب حجم دارد. بااینحال در صورت خواباندن صندلیهای ردیف آخر، صندوقعقب آکورا ۱۰۸۷ لیتر فضا در اختیار میگذارد. آکورا MDX با ۱.۲۷ سانتیمتر طول کمتر و ۲.۵ میلیمتر ارتفاع بیشتر و فضای جادارتر از RX 350L، اهمیت طراحی خودروی ۷ سرنشینِ در برابر ۵ سرنشینِ را نشان میدهد.
لکسوس آر ایکس کاملا مجلل
از حساسیت به اعداد و جادار بودن لکسوس RX 350L که بگذریم، اتاقک این کراساور لوکس کاملاً مجلل و راحت است. سرنشینان جلو دید بسیار خوبی به بیرون دارند که باوجود صندلیهای چرمی باکیفیت، سواری لذت بخشی تجربه خواهند کرد. ترکیب متریال عالی و مونتاژ بینقص، کمک شایانی به فضای داخلی لوکس RX 350L کرده است. البته نباید انتظار کیفیت اتاقک مرسدس بنز را داشت، اما این مدل با استانداردهای لکسوس همخوانی دارد و سرنشینان در جادههای شهری شلوغ یا بینشهری، احساس ناخوشایند نخواهند داشت.
لکسوس آر ایکس مدل 2018
لکسوس RX 350L مدل ۲۰۱۸ از همان پیشرانهٔ ۶ سیلندر V شکل ۳ و ۵ لیتری مدل استاندارد RX 350 استفاده میکند. البته مدل RX 350L با کاهش قدرت ۵ اسب بخار و گشتاور ۶ نیوتنمتر مواجه شده است و درمجموع، ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. علاوه بر این 350L با حدود ۱۰۵ کیلوگرم وزن بیشتر همراه شده است تا در زمان ۸.۱ ثانیه (تیپ تمام چرخ محرک) بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
مدل استاندارد RX 350 در آزمون سرعت صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان ۷.۹ ثانیه ثبت کرده است. لکسوس RX 350L تماماً بهمنظور راحتی در مسافتهای طولانی تنظیمشده است. گیربکس ۸ سرعتِ خودکار در کنار فرمان بدون هیاهو و در آرامش کامل کار میکنند. شاسی نیز بهمنظور سواری راحت تیونینگ شده است و حتی در حالت رانندگی اسپرت هم RX 350L به طبیعت اصلی خود؛ ایجاد سواری آرامشبخش خیانت نمیکند.
وزن بیشتر
وزن بیشتر که ناشی از صندلیهای ردیف سوم است، مصرف سوخت RX 350L را حدود ۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از مدل استاندارد کرده است. لکسوس 350L در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی ۱۲.۳، ۹ و ۱۰.۶ لیتر بنزین میسوزاند. البته برای افرادی که نگران هزینههای سوخت هستند، لکسوس مدل هیبرید RX 450h را پیشنهاد میکند.
سیستم اطلاعات و سرگرمی
سیستم اطلاعات و سرگرمی لکسوس از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده میکند که جایگاه نصب آن بسیار مناسب است. قابلیتهای این سیستم باوجود راه یاب ماهوارهای مناسب به نظر میرسد اما وجود ماوس ریموت همهچیز را سخت کرده است. بدون شک لمسی نبودن نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و استفاده از نسل قدیمی ماوس ریموت در کنسول مرکزی برای یک خودروی لوکس مدل ۲۰۱۸ مناسب نیست. بهطورکلی باید اعتراف کرد که سیستم تاچ پد و ماوس ریموت لکسوس تجربهٔ کار کردن با سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار باکیفیت و رنگارنگ را به دلیل رابط کاربری نامناسب، به کابوسی وحشتناک تبدیل میکند.
نبود رابط ها
مورد مهم دیگر نبود رابطهای اپل کار پلی و اندروید اتو که متوجه سیاستهای مقامات تویوتا است. مدیران ارشد تویوتا پس از سالها بالاخره در برخی محصولات مدل ۲۰۱۹ خود از اپل کار پلی استفاده میکنند ولی هنوز هم به دلایل نقض حریم خصوصی کاربران، خبری از اندروید اتو در خودروهای تویوتا و لکسوس نیست. حداقل در لکسوس RX 350L وجود کنترلهای دکمهای و سنتی برای تنظیم حجم صدای سیستم صوتی، سیستم تهویه و گرمکنهای صندلیها برای افرادی که کار کردن با نمایشگر لمسی را مناسب نمیدانند، خبر خوبی است.