سانگ یانگ اکتیون
مشخصات فنی سانگ یانگ اکتیون
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نام خودرو | سانگ یانگ اکتیون |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 1892 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 255/60 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 255/60 R 18 |
حجم موتور | 2295 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 75 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 215 نیوتون متر در 4600 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 65.2 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 164 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 15 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 11.2 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 7.8 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 9.6 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , ESP , EBD , APR , HDC , ASR |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم ضد سرقت ، دارای دزگیر با آژیر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم دستی |
نوع غربیلک | دکمه های کنترل کننده از روی فرمان برای سیستم صوتی ، سیستم فرمان حساس به سرعت |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل اتوماتیک دارای کنترل کیفیت رطوبت هوا ، سیستم تهویه مطبوع سرنشینان عقب جداگانه |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه AUX , USB , MP3 , iPod Cable ، دارای 6 عدد بلند گو و 2 عدد تیونر |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم ناوبری با نقشه های ایران فارسی |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی صندلی راننده 8 جهت و سرنشین کناری 4 جهت به همراه گرمکن صندلیها ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف |
سیستم صندلیهای عقب | دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها به همراه راهنما |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو و عقب ، سیستم تشخیص مانع و قطع نیروی پنجره ها |
سیستم های سقف | سانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی |
سیستم روشنایی جلو | دارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها ، سیستم شتشوی چراغها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک خودرو |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، کنترل کننده نیروی ترمز در سراشیبی ، دوربین دید عقب |
سانگ یانگ اکتیون
سانگیانگ اکتیون یک کراس اوور کامپکت است که در مدلهای جدید و قدیمی در ایران حضور پیدا کرد که ما در اینجا در مورد مدل جدید صبحت خواهیم کرد. این مدل درواقع نسخه فیسلیفت است و در ایران برخی آن را بانام نیو اکتیون میشناسند.
سانگ یانگ در ایران
سانگیانگ در ایران بیشتر به خاطر شاسیبلند موسو شناخته میشود. خودرویی که با حضورش در ایران فروش خوبی را تجربه کرد و به خودرو محبوبی حتی در بین آفرود سواران تبدیل شد. سانگیانگ زمانی تبدیل به یک کمپانی خوشنام و موفق تبدیل شد تا آنجا که در سال 1991 یک قرارداد همکاری با مرسدس بنز امضا کرد.
اما آفتاب درخشان سانگیانگ برای مدتها به خواب زمستانی فرورفت تا آنجا که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. اما کمپانی خودروسازی ماهیندرا هند با یک سرمایهگذاری بزرگ، تصمیم به احیا سانگیانگ گرفت و تیوولی بهعنوان نخستین محصول پسازاین همکاری وارد بازار شد.
تولیدات شاسی بلند
سانگیانگ ترجیح میدهد به تولید خودروهای شاسیبلند بپردازد و اکتیون هم یکی از خودروهای این کمپانی است. اکتیون در روزهای نهچندان خوب سانگیانگ به تولید میرسید و با توجه بهظاهر نهچندان جذاب و وجود رقبای قدرتمند، نتوانست کمپانی کرهای را از بحران خارج کند.
طراحی نیو اکتیون
طراحی سانگیانگ نیو اکتیون در مقایسه با مدل اولیه، تغییرات زیادی را بهویژه در نمای جلو تجربه کرد و شکل چراغها و جلوپنجره بهکلی متحول شدند. البته سانگیانگ ترجیح داد که کاری به نمای عقب خودرو نداشته باشد و خودرو جدید را بدون تغییر در پروفایل عقب روانه بازار کرد.
نمای عقب
درواقع مشکل اصلی همینجاست چراکه نمای عقب بههیچوجه زیبا نیست و وجود یک زاویه تند بین شیشه عقب و بخش پایینی کمی عجیب به نظر میرسد. بد نیست بدانید اکتیون در یک نسخه به نام اکتیون اسپرت به تولید میرسد که درواقع یک وانت است.
طراحی اتاق
طراحی اتاقک را میتوان حتی بسیار بدتر از طراحی بدنه آن دانست چراکه خستهکننده و قدیمی به نظر میرسد. یک نمایشگر در مرکز داشبورد وجود دارد که جایگاه چندان مناسبی هم ندارد و این موضوع در کنار شکل نامتناسب کلیدها، در کنار پلاستیک خشکی که بهوفور در اتاقک استفادهشده، اکتیون را تا حد بسیاری از رقبا عقب انداخته است. صندلیهای تقریباً راحت هستند و کیفیت سواری بالایی حس میشود.
تجهیزات رفاهی
ویژگیها و تجهیزات رفاهی چون 6 کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و آمپلیفایر، سیستم کنترل خودرو در سرپایینی یا HDC، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، آینههای الکتروکرومیک، کروز کنترل، حسگر باران، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، سانروف، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان و گرمکن صندلیهای جلو را در اختیار شما قرار میدهد.
موتور نیو اکتیون
یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که توانایی تولید تنها 148 اسب بخار قدرت و 214 نیوتنمتر گشتاور را دارد. این قدرت بهوسیله جعبهدنده 6 سرعتِ خودکار به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. پرواضح است که این قدرت برای به حرکت درآوردن جثه 1.9 تُنی کافی نیست و در بسیاری از مسیرها بهویژه مسیرهای سربالایی برای عبور دچار مشکل میشود.