مزدا 323
مشخصات فنی مزدا 323
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | مزدا 323 |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | C Segment |
وزن | 1095 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 4 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 185/65 R 14 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 185/65 R 14 |
حجم موتور | 1598 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 106 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 145 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 66.3 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | سیستم ترمز ضد قفل ABS / EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | دارای سیستم کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 182 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 12.5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.6 لیتر بر 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.3 لیتر بر 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.5 لیتر بر 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2عدد ( راننده و سرنشین جلو ) |
نوع غربیلک | 4 شاخ با روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دستی |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی کاست خور با 4 بلندگو |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم صندلی راننده در 8 جهت ( دستی ) / تنظیم صندلی جلو در 4 جهت / دارای روکش پارچه ای |
سیستم صندلیهای عقب | روکش پارچه ای / با قابلیت تا شوندگی جهت افزایش فضای صندوق عقب |
سیستم آیینه ها | دارای آیینه های جانبی برقی / با قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر برقی جلو و عقب / دارای قفل کودک |
سیستم های سقف | دارای سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های هالوژنی دارای مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | دارای چراغ سوم ترمز |
مزدا 323
در ابتدای عرضه مزدا 323 ، نمای جلو خودرو متفاوت و سادهتر بود بهطوریکه چراغهای جلو طراحی سادهتر با زوایای شکسته و راهنمای جدا، جلوپنجره سادهتر، سپرهای صافتر با دهانهای عریضتر و پیوسته و در کاپوت صاف با دو خط که برجستگی کمی داشتند جای خود را به چراغهای سربالا با طراحی منحنی شکل، جلوپنجره هماهنگ با طرح مزدا، سپرهای زیباتر با دهانه کوچکتر و مهشکنهای جداشده از دهانه و در کاپوت با خطوط عمق دادهشده در نمونه جدید و بهبودیافته، دادند. نمای کنار مزدا ۳۲۳ ساده بوده و گلگیرها با لبههای برجسته طراحیشدهاند.
نمای جانبی
نیمه پایینی درها نسبت به نیمه بالاکمی برجسته شده و نوار ضربهگیر باریکی بر روی آن نصبشده است. خط ملایمی هم از عقب کشیده و تا جلو در راستای دستگیرههای در، امتدادیافته است. در بخش پشتی هم چراغها طراحی ساده و عمودی دارند. پلاک بر روی در صندوق قرارگرفته و سپر کاملاً ساده و بدون خطوط چشمگیر بوده که در نمونههای جدید کمی بهبودیافته است. قسمت بالای در صندوق هم نمایی تیز و حالت شکسته دارد. مزدا ۳۲۳ طول، عرض و ارتفاعی برابر ۴۳۶۵ x ۱۷۰۵ x ۱۴۱۰ میلیمتر دارد.
قدرت مزدا 323
مزدا 323 با توجه به حجم موتور و توانش در حد خود سواری لذتبخشی را ارائه میدهد. ضمن آنکه تعویض دندهها بهموقع انجام میشود و نمونه خودکار در نوع خود خوب عمل میکند و در نمونه دستی با توجه به ضریب دندههای مناسب عملکرد خوبی را از خود نشان میدهد. هندلینگ و پایداری خودرو مطلوب است ولی در هنگام عبور از ناهمواریهای متعدد سیستم تعلیق عقب نسبتاً پر سروصدا جلوه میکند که برای سرنشینان عقب چندان خوشایند نخواهد بود.
ترمزگیری
قدرت ترمز گیری در حد قابل قبولی قرار دارد (در نمونههای دارای سیستم ABS) ولی در عقب (ترمزدستی) که فاقد ترمزهای دیسکی بوده و بهجای آن از ترمزهای کاسهای استفادهشده عملکردی معمولی را از خود نشان میدهد. در کل کیفیت قطعات، استهلاک پایین و سواری لذتبخش برای خودرویی در این کلاس رضایتبخش است.
موتور
مزدا 323 در بازارهای جهانی با دو موتور ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری عرضهشده است که ۳۲۳ های مونتاژ و عرضهشده توسط گروه بهمن از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره بردهاند و در ۵ تیپ (تیپ ۵-۱) روانه بازار شدهاند. این موتور (۱.۶ لیتری) حجمی معادل ۱۵۹۸ سیسی با حداکثر توان ۱۰۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه دارد که بهصورت خطی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ هست.
گیربکس
لازم به ذکر است نمونههایی که ابتدا عرضه شدند دارای حداکثر توان ۱۰۷ اسب بخار و حداکثر ۱۳۵ نیوتنمتر بودهاند. مزدا 323 ابتدا فقط با جعبهدنده دستی عرضه میشد که پس از بهبود جعبهدنده خودکار نیز به امکانات آن اضافه شد که تیپهای ۴ و ۵ شامل این گیربکس هستند. گیربکس دستی ۶ دنده (۵ دنده جلو) و گیربکس خودکار ۵ دنده (۴ دنده جلو) دارد.
شتاب
شتاب صفرتا صد ۳۲۳ با گیربکس دستی بر اساس اعلام رسمی برابر ۱۱.۵ ثانیه و با گیربکس خودکار برابر ۱۲.۵ ثانیه هست (زمان در اکثر آزمونهای انجامشده کمتر از این اعداد را نشان دادهاند). حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت است.
مصرف سوخت
میانگین مصرف سوخت (بهصورت ترکیبی) در مزدا 323 با گیربکس دستی ۷.۵ لیتر و با گیربکس خودکار ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است. ۵۵ لیتر گنجایش باک و حدود ۱۰۷۰ کیلوگرم وزن خالص این خودروست.
تجهیزات
سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع مکفرسون، فرمان هیدرولیک و ترمزها در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسهای هستند. نمونههای ابتدایی فاقد ترمز ABS بودهاند که این سیستم پس از بهبود یافتن به همه تیپها اضافه گردیده است. مزدا 323 در همه تیپها دارای حداقل یک ایربگ بوده که در نوع فول این تعداد به دو عدد میرسد.