تویوتا پرادو GX
مشخصات فنی تویوتا پرادو GX
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | تویوتا پرادو GX 5 درب 4 سیلندر جی ایکس |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس اتومبیل | J Segment |
وزن | 2000 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 7 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 265/65 R 17 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 265/65 R 17 |
حجم موتور | 2694 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 87 لیتر لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 161 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 250 نیوتن متر در 3800 دور بر دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 59.4 اسب بخار برلیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل |
تعلیق جلو | – |
تعلیق عقب | – |
کمک فنرهای جلو | – |
کمک فنرهای عقب | – |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | – |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | – |
مصرف سوخت شهری | – |
مصرف سوخت جاده ایی | – |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | – |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی / ریموت کنترل /سیستم ضد سرقت ایموبلایزر |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان تلسکوپی |
نوع غربیلک | 4 شاخ |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل دوگانه ی درجه حرارت برای سرنشینان جلو / تهویه ی اتوماتیک برای ردیف دوم و سوم |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو کاست / CD و 6 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | بلوتوث به صورت سفارشی موجود است |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم دستی |
سیستم صندلیهای عقب | – |
سیستم آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها با قابلیت تا شوندگی / مجهز به گرمکن |
سیستم شیشه ها | شیشه بالا بر های برقی |
سیستم های سقف | – |
سیستم روشنایی جلو | چراغ های هالوژنی با قابلیت تنظیم از داخل کابین / دارای مه شکن جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز |
سنسورهای پیش فعال | قطب نما |
سیستم های کمک رانندگی | سنسور پارک / دنده کمک و کلید شروع حرکت با دنده 2 |
تویوتا پرادو
تویوتا پرادو لندکروزر پرفروشترین خودروی شاسیبلند سایز بزرگ در بازار استرالیا است و تویوتا برای فروش بیشتر این خودرو، تصمیم گرفته است ضمن اضافه کردن امکانات و تجهیزات ایمنی پرادو، قیمت آن را نیز کاهش دهد. همچنین تلاشهایی صورت گرفته است تا تواناییهای خارج جادهای این خودرو نیز بهتر از قبل شوند.
تویوتا سعی کرده است تواناییهای تویوتا پرادو ۲۰۱۸ را از هر نظر افزایش دهد؛ بهطوریکه حتی توانایی یدککشی مدل ۲۰۱۸ نیز افزایش پیداکرده و به ۳ هزار کیلوگرم رسیده است. همچنین مدلهای GLX و VX این خودرو که به پیشرانهٔ V6 مجهز هستند، به همراه قفل دیفرانسیل محور عقب عرضه میشوند.
قیمت
قیمت مدل تویوتا پرادو GX به ۵۳ هزار و ۴۹۰ دلار استرالیا رسیده است و در مدل GXL با کاهش ۱۲۰۰ دلاری، به قیمت ۵۹ هزار و ۹۹۰ دلار استرالیا پیشفروش خواهد شد. مدل VX هم با ۹۱۱ دلار کاهش قیمت روبرو شده است و ۷۳ هزار و ۹۹۰ دلار فروخته میشود. آخرینمدل، نسخهٔ Kakadu است که قیمت این مدل نیز با ۱۱۲۱ دلار کاهش، به ۸۴ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است که همچنان هم قیمت یک محصول متوسط، مثل لندروور دیسکاوری HSE است. (هر دلار استرالیا معادل ۰.۷ دلار آمریکا و حدود ۳۲۰۰ تومان محاسبه میشود.)
کاهش قیمت
البته باید گفت کاهش قیمت تویوتا پرادو لندکروزر بهاندازهٔ کاهش قیمتی که تویوتا برای مدل فورچونر در نظر گرفته است نیست؛ چون مدل فورچونر که یک شاسیبلند ساختهشده بر اساس تویوتا هایلوکس محسوب میشود، در مدل ۲۰۱۸ خود با کاهش قیمت ۵ هزار دلاری روبهرو خواهد بود که رقم قابلتوجهی بهحساب میآید. تنها مدل لندکروزر پرادو که قیمت آن افزایش پیداکرده، مدل GX با جعبهدندهٔ خودکار است که ۴۰۰ دلار گرانتر از سال قبل خواهد بود.
نکات برجسته
یکی از نکات بارز تویوتا پرادوی جدید کاپوت آن است که در با شیار بزرگی در وسط ارائه میشود. به گفتهٔ تویوتا وجود این شیار به افزایش دید راننده کمک میکند. همچنین گوشههای گلگیرهای این خودرو نیز دارای ارتفاع کمتری هستند تا قابلیت مانور پذیری پرادو در مسیرهای خارج جادهای افزایش پیدا کند. جلوپنجرهٔ این مدل نیز کاملاً جدید است و نهتنها گرافیک آن تغییر پیداکرده است.
بلکه سایز آن نیز برای سهولت تنفس و خنک کاری پیشرانه افزایش پیداکرده است. موقعیت چراغهای تویوتا پرادو نیز به شکلی تغییر پیداکرده است اگر در مسیرهای خارج جادهای با مانعی برخورد کنید چراغهای اصلی آسیبی نبینند. طرح چراغهای عقب نیز جدید است و در داخل اتاقک نیز دورنگ تودوزی جدید به رنگهای قبلی اضافهشدهاند.
ایمنی
اما در خصوص امکانات ایمنی باید گفت که تویوتا پرادو تجهیزاتی چون سیستم ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند، رادار هشدار بین خطوط و چراغهای هوشمند خودکار روی این خودرو عرضه میکند. سایر تجهیزات جدید این خودرو شامل چراغهای LED و روشنایی در روز در مدلهای GXL، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی پشتسری، تهویهٔ صندلیها، کول باکس، رهیاب ماهوارهای، سقف پانوراما و قابلیت انتخاب حالتهای مختلف رانندگی هستند.
طراحی داخلی
طراحی داخل اتاقک در بخشهای همچون کنترلگرهای مربوط به سیستم تهویه، دستهدنده و پشت آمپرها تغییر کرده و کاملاً جدید است. در اکثر تیپهای تویوتا پرادو تودوزی چرمی نیز موجود است؛ اما برای مدل GXL میتوان با پرداخت ۳۵۰۰ دلار، در کنار تودوزی چرمی، گرمکن صندلیهای جلو و عقب و تهویهٔ صندلیهای جلو نیز دریافت کرد.
موتور
در خصوص قوای فنی تویوتا پرادو جدید باید اشاره کرد که این خودرو با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربو دیزل همراه است که از سال ۲۰۱۵ روی پرادو عرضه میشود. مشخصات این پیشرانه بدون تغییر باقیمانده است و ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. البته گشتاوری که گفته شد مربوط به نسخهٔ مجهز به جعبهدندهٔ شش سرعتهٔ خودکار است و درصورتیکه این پیشرانه را به همراه جعبهدندهٔ شش سرعتهٔ دستی سفارش دهید، گشتاور تولیدی آن به ۴۲۰ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه میرسد.
علاقه بیشتر برای دیزل
پرادو قبلاً با یک پیشرانهٔ بنزینی V6 به حجم ۴ لیتر نیز عرضه میشد؛ اما برای سال ۲۰۱۸ تویوتا پرادو با این پیشرانه را متوقف کرده و دلیل آن، کاهش تمایل خریداران به پیشرانهٔ بنزینی و علاقهٔ آنها به پیشرانههای دیزلی ذکرشده است؛ بهطوریکه ۹۸.۸ درصد از خریداران این خودرو در استرالیا پیشرانهٔ دیزلی را ترجیح میدهند.